De vastgestelde begrotingen 2025 van alle 51 gemeenten zijn structureel en reëel in evenwicht. Dat betekent dat alle Gelderse gemeenten in 2025 onder repressief (achteraf) toezicht komen. Dit is de lichtste en reguliere vorm van toezicht. Dit houdt in dat de begroting 2025 en de daarop betrekking hebbende begrotingswijzigingen geen voorafgaande goedkeuring van Gedeputeerde Staten behoeven.
Ondanks dit besluit nemen de zorgen over de structurele financiële situatie van de gemeenten toe.
De statenbrief hierover lees je hier.
Gedeputeerde Staten (GS) hebben in november 2024 het Uitvoeringsprogramma Interbestuurlijk Toezicht 2025-2028 vastgesteld. In het uitvoeringsprogramma is o.a. opgenomen de wijze waarop GS vorm geven aan het financieel toezicht op gemeenten en gemeenschappelijke regelingen. Het uitvoeringsprogramma is opgesteld voor een periode van vier jaar.
De meeste Gelderse gemeenten hebben 2023 afgesloten met een positief jaarrekeningresultaat. De vermogenspositie van de gemeenten is opnieuw verbeterd. Dit en nog veel meer kunt u lezen in de factsheet Factsheet Jaarrekeningen 2023.
Ook alle jaarrekeningcijfers toegevoegd aan onze databank.
Gedeputeerde Staten heeft gekozen voor een risicogerichte aanpak van het financieel toezicht op gemeenschappelijke regelingen.
De brief waarin dit wordt medegedeeld vindt u hier.
Voor de begroting 2025 gelden de volgende richtlijnen voor opschalingskorting 2025, indexatie WMO, verlenging richtlijn jeugdzorg, verlenging richtlijn klimaat en raming BTW compensatiefonds. Alle richtlijnen zijn tot stand gekomen in overleg met o.a. het ministerie van Binnenlandse Zaken, VNG en IPO en kunnen worden gebruikt bij het opstellen van Begroting 2025 en meerjarenraming 2026-2028. De richtlijnen vindt u hier.
De financiële ontwikkelingen van de Gelderse gemeenten op basis van de vastgestelde meerjarenbegrotingen 2024-2027 zijn weergegeven in de Brochure "Begrotingen Gelderse gemeenten 2024 in beeld".
Deze brochure vindt u hier
De Gelderse gemeenten samen hebben over 2022 een positief jaarrekeningresultaat gerealiseerd van € 320 miljoen. De belangrijkste oorzaken zijn tussentijdse toevoegingen aan de algemene uitkering, vertraging van investeringen en projecten en een beperkte lastenstijging in het sociaal domein.
Wat dit betekent voor de financiële positie van de Gelderse gemeenten leest u in de Factsheet Jaarrekeningen 2022.
Alle jaarrekeningen 2021 van de 51 Gelderse gemeenten sluiten met een positief saldo.
Gedeputeerde Staten constateren dat deze positieve resultaten onder meer het gevolg zijn van incidentele zaken, zoals uitgestelde projecten, tussentijdse winstnemingen vanuit de grondexploitatie en toevoegingen aan het gemeentefonds.
Wat dit betekent voor de financiële positie van de Gelderse gemeenten leest u in de Factsheet Jaarrekeningen 2021
Op de website staat de brief die Gedeputeerde Staten hebben gestuurd aan PS over financiën van de gelderse gemeenten met de bijbehorende Factsheet "Begroting Gelderse gemeenten 2021".
Deze documenten vindt u hier